Konieczność wycenienia wartości działalności gospodarczej niezbędna jest przeważnie w momencie otrzymania przez jej właściciela początkowej oferty sprzedaży swojego biznesu. W takiej sytuacji przedsiębiorca musi przemyśleć czy proponowane mu warunki sprzedaży są dla niego korzystne, co przeważnie prowadzi do pytania „Ile tak naprawdę jest warta moja firma?”. Dziś chciałabym przedstawić rzeczywiste aspekty wyceny przedsiębiorstwa jako etapu procesu jego sprzedaży.

pracownik

Autor: Chris & Karen Highland
Źródło: http://www.flickr.com

Z terminem wyceny firmy oraz zorganizowanej jej części zarządca może się spotkać już wcześniej przy różnych innych sytuacjach. Wycena przedsiębiorstwa bądź udziałów firmy jest np. zwyczajnym działaniem w sytuacji dokonywania zmian struktur prawnych przedsiębiorstw. Przeróżnego rodzaju wycen dokonuje się też przy okazji tworzenia skonsolidowanych sprawozdań finansowych do poznania wartości godziwej aktywów. Wycena może być także częścią zabezpieczeń przyznawanego przez bank kredytu. Wyceną firmy można też nazwać proste wyliczenia porównawcze wyników własnej firmy w stosunku do wyniku i wartości spółek giełdowych, które może sporządzić praktycznie każdy, kto ma pojęcie o rynku kapitałowym a także giełdzie. Niestety użyteczność tych wszystkich wycen do profesjonalnego ocenienia wartości przedsiębiorstwa w etapie zbycia jest mała.

Jest to spowodowane tym, że wartość zakładu można oceniać w różny sposób a podstawową kwestią, którą powinno się zawsze w pierwszej kolejności włączyć dokonując wyboru metod wyceny jest jej cel. Podpatrując od wielu lat praktykę biznesową mogę zauważyć, że całkiem inaczej ocenia się wartość zakładu dla celów księgowo- podatkowych, inaczej w celu wprowadzania akcji spółki do obrotu giełdowego a jeszcze inaczej przy szukaniu dla zakładu inwestora strategicznego. Czytaj: więcej tu.

kariera

Źródło: pixabay

W związku z tym jednym z koniecznych elementów procesu sprzedaży firmy jest ocenienie wartości tej zakładu pod względem rozpatrywanej transakcji.Sposobów wyceny zakładu jest bardzo dużo, ale do sytuacji transakcyjnych wykorzystuje się głównie 3 grupy metod: porównawcze, dochodowe i majątkowe, z którymi powinno się zaznajomić.